29 жовтня Верховна Рада приняйла закон, який запроваджує адміністративну відповідальність за перевезення дітей у приватному автомобілі без спеціальних засобів. За порушення правил перевезення дітей з водія стягнуть штраф у розмірі 510 гривень, в разі повторного порушення протягом року – 850 гривень.
Частина українців з ентузіазмом зустріла прийняття цієї норми, адже щороку тисячі дітей гинуть або травмуються під час ДТП. Інші ж наголошують, що дуже мало служб таксі мають у своєму парку автомобілі, обладнані дитячими кріслами.
Коли з’явились автокрісла для дітей
Хоча в Україні про дитячі автокрісла стали активно говорити лише останні кілька років, перші автокрісла для дітей з’явились ще на початку ХХ століття. Однак їхньою метою був не захист під час ДТП, а щоб дитина не відволікала батьків, поки вони ведуть автомобіль. Такі крісла мали небезпечну конструкцію, а в літературі їх інколи називають «катапультами».
Так тривало аж до 1960-х років, коли британський винахідник Жан Еймс розробив дитяче крісло, яке з Y-ременем, яке нагадує сучасні автокрісла. Майже одночасно американець Леонард Рівкін розробив крісло з металевою рамою для захисту дитини.
На сьогодні вимога використовувати автокрісла для перевезення дітей існує в багатьох країнах світу. Зокрема, в Німеччині закон вимагає використовувати дитячі автокрісла для перевезення дітей до 12 років та зростом до 150 см.
В Україні за Правилами дорожнього руху заборонено перевозити без автокрісел дітей віком до 12 років і зростом до 145 см ще в 2008 році. Однак аж до кінця жовтня 2019 року жодних штрафів за це не передбачалось.
Законопроєкт 1150 підтримали всі фракції. За нього проголосували 332 народних депутати. Згідно з ним, за порушення правил перевезення дітей водій отримує штраф у розмірі 30 неоподаткованих мінімумів (510 гривень). При повторному порушенні штраф сягатиме 850 гривень. Закон вступає в силу на наступний день після його опублікування.
Як автокрісла допомагають зменшити рівень смертності в ДТП
За 9 місяців 2019 року в Україні сталось 3,5 тис ДТП за участю дітей, у яких понад 3 тис дітей постраждали, а 126 – загинули. Такими є дані Національної поліції.
Як відмічають транспортні експерти, в багатьох випадках загибелі й травмувань дітей можна було б уникнути. Якби автомобілі були обладнані дитячими автокріслами.
За даними Всесвітньої організації охорони здоров’я (ВООЗ), дитячі автомобільні крісла зменшують ймовірність загибелі дітей до 80%.
«У мене в роботі було кілька експертиз по ДТП з бічним зіткненням і дитиною в дитячому кріслі. При використанні автокрісел діти не отримували жодних тілесних ушкоджень. Наприклад, дитина семи років, удар прийшовся збоку в задні двері на швидкості близько 60 км/год. Жодних ушкоджень. А з дітьми без крісел навіть при незначному зіткненні – тілесні ушкодження», – пояснює транспортний експерт Віктор Перлов.
Однак для цього недостатньо просто придбати автокрісло – безпека та ефективність також залежить від того, чи правильно було підібране крісло, а також від правильності його фіксації.
При виборі автокрісла, екс-очільниця МОЗ Уляна Супрун рекомендує:
– обирати крісло разом з дитиною. Найкраще це зробити разом, адже не всі крісла підходять до певних марок автомобілів. Переконайтесь, що ви розумієте конструкцію крісла та його механізми. Крім того, важливо, щоб дитина почувалась комфортно.
– перевіряти маркування та документи. Навіть якщо крісло має необхідні маркування і документацію, але було придбане вже після первинного використання, воно може мати пошкодження. Навіть незначна аварія деформує каркас, що може бути непомітним для ока, втім суттєво впливатиме на безпеку дитини. Автокрісла також мають термін придатності. Як правило, це шість років після його виготовлення.
– знати правила перевезення дітей різного віку. Для цього є окремі правила по встановленню крісла. Наприклад, новонароджених дітей віком до 1 року, за деякими рекомендаціями до 2-х, не можна перевозити обличчям до ходу руху. Крісло має бути встановлене боком або ж задом. Старших дітей – вагою від 9 кілограм вже можна перевозити обличчям.
Яка ситуація з безпекою в таксі
В ухваленому законопроекті не прописано, що до адміністративної відповідальності за перевезення дітей без автокрісел залучатимуть і таксистів. Але і автор документа, і юристи відзначають, що це також їх торкнеться.
Зараз в Україні непросто знайти службу таксі, де можна замовити машину з автокріслом. Більшість служб радять батькам возити крісла з собою і відзначають, що їхні водії встановлять крісла без проблем, але ось облаштовуватися своїм інвентарем не планують.
Зрозуміло, купівля крісла – це додаткові витрати, особливо, якщо врахувати той факт, що купувати потрібно універсальне крісло, яке підходило б дітям різного віку і з різною вагою. Далеко не всі таксисти готові йти на такі жертви, а якщо й готові, то варто розуміти, що тарифи на перевезення підуть вгору.
У профільних організаціях до ініціативи поставилися скептично. Так, Андрій Антонюк, голова Української таксомоторної асоціації, на прес-конференції заявляв, що закон несвоєчасне, тому що сьогодні в Україні легально працює лише 1-2% перевізників. Він додав, що витрати на автокрісла ляжуть на плечі клієнтів таксі і збільшать час подачі автомобіля через необхідність установки автокрісла. А перевозити постійно автокрісло буде нерентабельно: воно займатиме майже весь багажник, внаслідок чого багаж інших пасажирів може не влізти в автомобіль.
За словами експертів, замовлення з перевезення дітей складають 1-2% від усіх замовлень, при цьому замовлення, при яких необхідно перевезти 2-3 валізи пасажирів, складають 20-30% від усіх замовлень.